W oczekiwaniu na dodatek… sprawdzam jak działa Cyberpunk 2077 2.0

Wczoraj późnym popołudniem został opublikowany patch 2.0 do Cyberpunka. Postanowiłem sprawdzić jeszcze przed premierą wyczekiwanego dodatku, jak na wydajność wpływa nowa aktualizacja. Czy deklaracje deweloperów o mocniejszej utylizacji zasobów komputera znajdą potwierdzenie w naszych testach?

Zmiany dotyczące minimalnej i zalecanej konfiguracji, nie dotyczą, jak widać dodatku Phantom Liberty. Nawet podstawowa wersja gry otrzymała te same optymalizacje co nadchodzące rozszerzenie. W takim razie co wprowadza najnowszy patch? Czy wszystkie nasze testy kart graficznych i procesorów musimy przeprowadzić na nowo?

Cyberpunk 2077 2.0 – zupełnie nowa gra?

W głównej mierze większość zmian dotyczy samej rozgrywki. Przebudowany został interfejs, systemy atutów czy zdolności. Dodano nowe stacje radiowe czy poprawiono działanie sztucznej inteligencji NPC. Usprawniono również ich interakcje z otoczeniem, np. prowadząc potrafią już zmieniać pas ruchu w celu ominięcia przeszkody. Dodatkowo w  grze po raz pierwszy pojawią się nawet pościgi policyjne rodem z GTA. Lista zmian jest naprawdę ogromna, można ją podejrzeć na stronie dewelopera. 

Cyberpunk 2077 2.0 jak działa - zmiany w patchu dotyczące wydajności

Mnie osobiście interesują wpisy dotyczące wydajności oraz zmian w oprawie wizualnej? Cóż w tym aspekcie nie ma wcale ich aż tak dużo. Dostajemy ogólną informację, że zastosowano szereg poprawek i ulepszeń związanych ze stabilnością i optymalizacją.  Dodatkowo twórcy przypominają, że dysk SSD jest już wymagany. Największa zmiany dotyczą zaimplementowania w grze obsługi DLSS 3.5 czy lepsze działanie z procesorami AMD, w tym ręczne sterowanie zarządzaniem SMT (Simultaneous Multithreading). Cóż jak widać niewiele.

Uprawnienia są, a gra działa… gorzej?

Wszystkie testy przeprowadziłem na redakcyjnej platformie testowej, która na co dzień wykorzystujemy do sprawdzania wydajności kart graficznych. Ta jak widać, bez problemu powinna spełnić wszystkie wymagania, które stawia przed nią Cyberpunk 2077.

  • PROCESOR: AMD Ryzen 9 7950X   
  • PŁYTA GŁÓWNA: AsRock X670E Taichi
  • RAM: G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB 6000 CL30 
  • DYSK: WD Black SN850X, Kingston Fury Renegade 2 TB   
  • ZASILACZ: be quiet! Dark Power PRO 12 1500 W 80+ Titatnium
  • CHŁODZENIE: Custom LC Dual 360 mm Rad

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się wydajności aż pięciu kartom graficznym w rozdzielczości 2560 x 1440p. W tym celu raz jeszcze sięgnąłem po dwa niedawno testowane Radeony od Sapphire – RX 7700 XT oraz RX 7800 XT, oraz standardowo już trzy konstrukcje GeForce RTX: 4070, 4070 Ti oraz 4080. Wszystkie testy zostały wykonane na ustawieniach wysokich z włączonym Ray Tracingiem. Opcje śledzenia promieni zostały ustawione na poziom średni. Są to identyczne parametry, jakich na co dzień używamy w testach procesorów czy kart graficznych.

Jak zauważymy, wszystkie przetestowane przez nas modele GPU uzyskują odrobinę gorsze rezultaty na nowym patchu. Różnice może nie są wielkie, ponieważ wynoszą średnio ok. 4%, jednak gra chodzi gorzej, mniej płynnie. Czy przypadkiem deweloperzy nie deklarowali usprawnień w optymalizacji? Cóż tak jednak musimy wziąć pod uwagę zmiany w samej grze. Cyberpunk 2077 w wersji 2.0 generuje zauważalnie większą ilość NPC.

Mówimy tu nie tylko o przechodniach spacerujących po ulicach, ale i jeżdżących samochodach. Powoduje to nie tylko większe obciążenie naszego procesora, ale też karty graficznej. Ta po prostu musi wyrenderować kilka obiektów więcej. ‘

Jak to jest z tym obciążeniem procesora?

Deweloperzy z CDProject Red jeszcze przed premierą zapowiadali, że dodatek Phatnom Liberty, a zatem też i aktualizacja do wersji 2.0 będą stale obciążać nasz 8-rdzeniowy procesor nawet w 90%.  Cóż posiadane przez nas jednostki Core i9 czy Ryzen jednak obsługują zauważalnie więcej wątków. W naszym przypadku nie zauważyłem zatem większego zużycia procesora. W tych samych miejscach testowych czy momentach benchmarku to jest niemal identyczne, a różnice sięgają zaledwie 2%, co można potraktować jako wartość błędu pomiarowego.

Cyberpunk 2.0 obciążenie procesora

Dużo ciekawej z perspektywy przeprowadza testów wydawała mi się opcja sterowania obsługą SMT na jednostkach AMD. Twórcy gry postanowili dodać tę opcję za sprawą popularności modyfikacji do podstawowej wersji gry. Zaimplementowana funkcja powstała nawet we współpracy z AMD, by być pewnym, że wszystko działa prawidłowo. 

Jednak czym jest to tajemnicze SMT? Simultaneous Multithreading to technologia stosowana w procesorach AMD, która umożliwia pojedynczemu rdzeniowi logicznemu procesora wykonywanie wielu wątków jednocześnie. Działa ona na podobnej zasadzie, co technologia Hyper-Threading (HT) stosowana przez Intel. Dzięki SMT, jeden fizyczny rdzeń może działać jak dwa (lub więcej) wirtualne jednostki, co zwiększa wydajność jednostki centralnej w zadaniach wielowątkowych.

Czemu zatem Cyberpunk 2077 zyskiwał na wydajności po implementacji modyfikacji? Cóż silnik gry nie był w stanie odróżnić “wirtualnych” rdzeni od tych prawdziwych. W skrajnych przypadkach tytuł mógł działać tylko na niektórych rdzeniach bądź w większości na emulowanych jednostkach. Przez co nie tylko doświadczyliśmy przycięć, ale też ogólnie niższej wydajności. Modyfikacja wymuszała pracę gry wszystkich rdzeniach, rozkładając obciążenie równomiernie, przez co zyskiwano nawet 15 klatek więcej. Na szczęście, deweloperzy zauważyli ten problem i z pomocą AMD zaimplementowali to rozwiązanie na stałe w opcjach Cyberpunk 2077. 

Czy zatem zauważymy wpływ podczas rozrywki “zabawy” parametrem SMT i odbije się to na wydajności? Cóż tutaj zapewne dużo będzie zależało od posiadanego przez Was procesora. W przypadku posiadanej przez nas jednostki najlepsze rezultaty odnotowaliśmy przy włączonej opcji na Auto. Tylko odrobinę gorzej sprawdził się tryb wyłączający moduły SMT, i wymuszający pracę na fizycznych rdzeniach. Cóż przypominamy, że nasz redakcyjny procesor posiada ich aż 16,a te są podzielone na dwa moduły CCD. Niestety, pula rdzeni tego drugiego osiąga w testach średnio 50 MHz niższy zegar, więc zapewne to jest powodem występowania różnicy w ilości generowanych klatek. Najgorzej w naszych testach wypadł tryb z włączonym wykorzystywaniem modułów SMT. Cóż Cyberpunk nie jest w stanie zapewnić stałego obciążenia dla wszystkich 32 wątków. Jeśli jednak u was występują sporadyczne przycięcia spadki FPS i jesteście pewni, że problem nie lezy po stronie karty graficznej, to warto samemu się przekonać.

Cóż nowy patch 2.0 co Cyberpunka 2077 na pewno zmienia grę pod względem rozgrywki. Niestety, update ma jeszcze większe wymagania wobec naszego komputera, co dokładnie omówiliśmy w osobnej już publikacji. Wydaje się jednak, że największą zmianą jest implementacja DLSS 3.5, jednak to podtarłem się dla was szerzej omówić w osobnym artykule