Jeszcze w tym miesiącu większość popularnych sklepów z elektroniką ogłosi szereg promocji związanych z Black Friday, a kilka dni później część rabatów powróci do konsumentów w ramach akcji Cyber Monday. Sprawdź, w jakie dni należy spodziewać się największych zniżek.
Spis treści
Black Week, Black Friday oraz Cyber Monday w 2023 roku – kiedy początek?
Black Friday to symboliczne rozpoczęcie sezonu zakupowego przed Świętami Bożego Narodzenia. Wydarzenie to odbywa się cyklicznie każdego roku i od lat wiąże się z promocjami w niemalże wszystkich popularnych sklepach. W tym roku Black Friday obędzie się w ostatni piątek miesiąca – 24 listopada. Największych rabatów należy więc szukać za niecałe 3 tygodnie.
Wcześniej u większości dużych sprzedawców znajdziemy rabaty podpisane jako Black Week lub Black Month. W pierwszym przypadku mowa o dniach poprzedzających 24 listopada, a w drugim może chodzić tak naprawdę o cały miesiąc. Już teraz w wielu popularnych sklepach znalazłem przeceny oferowane jako element tegorocznych Black Weeks.
Zaraz po zakupowym weekendzie odbędzie się kolejna cykliczna akcja sprzedawców, która dotyczy głównie dystrybutorów sprzętu elektronicznego. Mowa o Cyber Monday, czyli wydarzeniu, które następuje na kilka dni po Black Friday. W tym roku należy spodziewać się go w poniedziałek – 27 listopada.
Dlaczego Black Friday w 2023 roku będzie inny?
W ciągu ostatnich lat wielu sprzedawców stosowało nieuczciwe praktyki, polegające na tworzeniu fałszywych promocji. Autorzy tych antykonsumenckich praktyk sztucznie zawyżali ceny produktów tylko po to, by następnie obniżyć przesadzone kwoty i sprzedawać swoje towary w ramach sfingowanej promocji. Europejska dyrektywa Omnibus ma na celu wyparcie tego typu praktyk z rynku oraz poprawę świadomości konsumentów podczas dokonywania zakupów.
Przytaczana ustawa wymaga od sklepów umieszczania najniższej ceny z ostatnich 30 dni obok kwoty, która prezentowana jest jako promocja. Należy jednak pamiętać, że miesiąc to niespecjalnie długi okres czasu, a więc z całą pewnością część sprzedawców znajdzie sposób na obejście tej dyrektywy (np. poprzez podnoszenie cen produktów na długo przed Black Friday). Przed zakupem polecam więc wykonanie możliwie najdokładniejszego researchu oraz zortientowanie się, czy przeceniony produkt faktycznie kosztuje mniej niż np. kilka miesięcy wcześniej.