PPremiera Radeona RX 7600 nastąpiła dość niespodziewanie. AMD dość szybko ogłosiło, że jest gotowe zaprezentować nową kartę, która już pod koniec maja trafiła do sprzedaży. AMD w przeciwieństwie do swojej konkurencji, zdecydowało się zaprezentować najniższy model bazujący na architekturze RDNA3. Po RX 7900 XTX i RX 7900 XT przyszła pora na RX 7600. Jednak czy nowe GPU od “czerwonych”, ma jakikolwiek sens?
Spis treści
Czy podobnie jak podczas ostatnich premier nowych kart graficznych Nvidii, będziemy czuć jedynie zażenowanie niewielkim przyrostem mocy? Postanowiłem to sprawdzić, korzystając z okazji, że w moje ręce trafiła karta od Sapphira.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse – Budowa
Karta dostarczana jest w niewielkim, kartonowym opakowaniu. W środku na próżno szukać jakichkolwiek dodatków, poza instrukcją. Konstrukcja Sapphire należy do serii PULSE, która to ma charakteryzować się przede wszystkim dobrym stosunkiem ceny do jakości.
Sama karta od Sapphire prezentuje się dość standardowo. W obudowie RX 7600 PULSE zajmuje tylko dwa sloty, a jej wielkość nie powinna stanowić problemów z umieszczeniem nawet w małych obudowach. Wymiary karty to 24 cm długości oraz 10,7 cm wysokości.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to sporej wielkości system chłodzenia, który wyraźnie wystaje poza PCB. Duży radiator został jednak wyposażony w „zaledwie” dwie rurki cieplne, które mają bezpośredni kontakt z rdzeniem. To na nim umieszczono dwa wentylatory o średnicy 9 cm. Te nie są w żaden sposób podświetlane, podobnie jak ich obudowa. Z tyłu producent zastosował metalowy backplate, pod którym o dziwo brakuje termopadów. Oznacza to, że pełni on bardziej rolę usztywniająca bądź ochronna i nie bierze udziału w odprowadzaniu ciepła.
Karta wymaga dodatkowego zasilania do prawidłowego działania. Producent zdecydował się skorzystać ze standardowej wtyczki PCIe. Do poprawnej pracy potrzebujemy podłączyć jedynie jedną 8-pinowową końcówkę.
Zestaw złącz wyjść wideo, nie odbiega od tego co przywykliśmy widzieć na nowych kartach graficznych. Do dyspozycji otrzymujemy trzy złącza Display Port (2.1) oraz HDMI (2.1). Podobnie jak w przypadku topowych modeli tutaj również zastosowane najnowsze standardy zapewniające obsługę niekompresowanego sygnału 8K
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse – Navi 33, AMD się jednak stara!
Sercem karty jest procesor graficzny Navi 33. Rdzeń został wykonany w fabrykach TSMC i wykorzystuje proces litograficzny 6 nm. W przeciwieństwie do topowych modeli, AMD w przypadku RX 7600 nie zdecydowało się na chipletową budowę.
Sam procesor graficzny Navi 33 to niewielki układ o powierzchni 204 mm² i składający się z aż 13,3 miliardów tranzystorów. Ten zawiera 2048 jednostek cieniujących, 128 TMU oraz 64 ROP. Karta ma również 32 rdzenie służące akceleracji ray tracingu drugiej generacji. Tak, RX 7600 nie tylko posiada nowsze rozwiązania, ale większą ilość zarówno procesorów ceniujących jak i TMU od swojego poprzednika.
AMD wyposażyło RX 7600, podobnie jak RX 6000 w 8 GB pamięci GDDR6, które są połączone za pomocą 128-bitowego interfejsu pamięci. Jednak w tym przypadku te pracują zauważalnie szybciej – 18 Gbps. Dodatkowo karta posiada 32 MB pamięci cache trzeciego poziomu – tak zwany “Infinity Cache”, który również uległ znaczącym poprawkom.
Jak widać, można przygotować tańszą kartę graficzną, która jest zauważalnie szybsza od swojego poprzednika. Konkurencja chyba musi zacząć robić notatki.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse – Platforma testowa i testy
Początkowo chciałem przeprowadzić testy, na zupełnie innej platformie testowej, bazującej na procesorze Intela Core i9-12900K. Pozwoliłoby mi to bezpośrednio porównać testowaną konstrukcję od Sapphire, nie tylko z poprzednikiem RX6600, ale i szerszą gamą rozwiązań konkurenci. Jednakże natrafiłem, na dość nietypowy problem – brak obrazu po zalogowaniu do Windowsa. Obiecuje jednak, że do zestawiania cenowych odpowiedników jeszcze powrócę w osobnym artykule, zapewne już po reinstalacji systemu operacyjnego. Teraz jednak sprawdzimy jak poradzi sobie RX 7600 na topowej konfiguracji od AMD.
- PROCESOR: AMD Ryzen 9 7950X
- PŁYTA GŁÓWNA: AsRock X670E Taichi
- RAM: G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB 6000 CL30
- DYSK: WD Black SN850X, Kingston Fury Renegade 2 TB
- ZASILACZ: be quiet! Dark Power PRO 12 1500W 80+ Titatnium
- CHŁODZENIE: Custom LC 360 mm RAD
Każdy z testów został przeprowadzony trzykrotnie, a na wykresach przedstawiane są średnie uzyskane wartości.
Testy 3D rozpoczniemy od syntetycznych benchmarków 3DMark. Teoretycznie jedynymi testami syntetycznymi 3DMark niezależnymi od procesora są Port Royal i Speedway. Sprawdzają one również wydajność układów w obliczeniach śledzenia promieni (Ray Tracing). Wyniki z testów Time Spy oraz Fire Strike w ustawieniach Extreme pokazują tylko rezultat osiągany przez samą kartę graficzną – tak zwany “GPU Score”. Zwróćcie uwagę na różnice w wydajności pomiędzy RX 6600, a omawianym RX 7600. Nie mówimy tutaj o 10,15 czy nawet 20%, ta wynosi ponad 50%, co jest wręcz imponującym rezultatem.
Biorąc pod uwagę przeznaczanie RX 7600, zdecydowałem się wyłącznie na testy grach w rozdzielczości FullHD. Cóż konstrukcja od AMD radzi sobie na tym polu również bardzo dobrze, o ile tytuł nie obsługę RayTracingu. Niestety włączone opcje śledzenia promieni mocno ograniczają wydajność RX 7600, zwłaszcza w tytułach gdzie nie możemy liczyć na FSR, jak choćby w Metro Exodus.
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse – pobór prądu temperatury i podkręcanie
Chłodzenie Sapphire RX 7600 Pulse działa domyślnie w trybie półpasywnym, tak zwanym 0 RPM mode. Oznacza to, że wentylatory umieszczone na radiatorze załączą się dopiero kiedy rdzeń przekroczy 60°C. Jednak na potrzeby testów nie ingerowałem w ustawienia karty.
Niestety, niewielkie wymiary chłodzenia i zastosowanie tylko dwóch heatpipów odbija się na osiąganych temperaturach. Ta na rdzeniu oscyluje w okolicach 70°C, natomiast Hot Spot, osiąga nawet 90°C. Jest to sporo zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że testy wykonujemy na otwartej platformie testowej. Warto jednak nadmienić, że wentylatory kręcą się bardzo powoli i sama karta pracuje bardzo cicho.
Nie zachwyca również pobór energii. AMD podaje, że TDP RX 7600 Wynosi 165 W. Jednak wielokrotnie, oprogramowanie monitorujące pokazywało mi zgoła odmienne wartości, oscylujące nawet w okolicach 180 W. Przypomnę, że niedawno debiutujący, wydajniejszy RTX 4060 Ti, pobiera średnio 130 W podczas gier, a swój max (160 W) osiąga tylko podczas testów benchmarkami. Przyczyną tego może być wykorzystanie przez AMD, większego procesu litograficznego – 6 nm.
Ostatnim aspektem do omówienia pozostało podkręcanie Radeona RX 7600. Nie będzie niespodzianką, jak powiem, że również na tym polu raczej nic nas nie zaskoczy. Cóż konstrukcja od Sapphira była w stanie pracować z 200 MHz wyższym zegarem na rdzeniu i 150 MHz na pamięciach. Limit mocy został podniesiony o dodatkowe 12%, przez co karta pobierała nawet 195 W. Jednak czy warto męczyć się dla zaledwie 6% wyższej wydajności w benchmarkach?
Sapphire Radeon RX 7600 Pulse – podsumowanie
Radeon RX 7600 miło mnie zaskoczył. Jak już pisałem przy okazji testów Diablo 4, nie spodziewałem się tak dużej wydajności, od co by nie mówić tej “budżetowej” konstrukcji. Co prawda dalej, Ray Tracing nie jest najmocniejszą stroną kart “czerwonych”. Jednak nie oszukujmy się nikt nie kupuje tych “tanich” kart graficznych licząc na płynną rozgrywkę w najnowszych tytułach na najwyższych ustawieniach. Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy przecież obniżyli kilka opcji graficznych i cieszyli się płynną rozgrywką.
Karta Saphhira na pewno wyróżnia się niewielkimi wymiarami oraz dobrą kulturą pracy. Konstrukcja chłodzenia jest niemal bezgłośna. Wiec jeżeli interesujecie się zakupem RX 7600, to warto rozważyć model z serii PULSE. Chwilowo zostawiam was z tą recenzją, a sam biorę się za przygotowania porównania z innymi kartami w przedziale cenowym ok. 1300 zł, którego możecie spodziewać się już wkrótce.