Starfield – czy naprawdę na kartach AMD działa lepiej? Ile daje optymalizacja?

Oficjalna premiera Starfield nastąpi już nie długo, bo 6 września, a grę będą mogli sprawdzić wszyscy ci, którzy zakupili grę bądź posiadają aktywny abonament Xbox Game Pass. Jednak już od dziś, tytuł mogą ogrywać gracze, którzy zakupili edycję Premium. Postanowiłem sprawdzić, czy tytuł naprawdę został mocno zoptymalizowany pod karty graficzne Radeon.

Decyzja deweloperów, o zawiązaniu współpracy z AMD, wciąż wywołuje wśród graczy mieszane emocje. I nie ma co się dziwić skoro aż 80% procent posiada w swoich komputerach GPU produkcji NVIDII. Brak DLSS i obawy o złą optymalizację dla kart “zielonych” to jedne z wielu teorii spiskowych, które słyszeliśmy przez ostatnie tygodnie. Postanowiłem sprawdzić jak wydajność Starfield prezentuje rzeczywistości. Czy naprawdę tytuł działa lepiej na kartach AMD?

Wymagania i dostępne opcje graficzne 

Kwestie wymagań sprzętowych Starfield, omówiliśmy już bardzo dokładnie na naszym portalu. Zarówno Maciej, jak i ja poczyniliśmy to w osobnych artykułach, do których zapoznania zapraszam. Na pewno duże zastrzeżenia wzbudzają modele kart graficznych, w zalecanej konfiguracji.

Cóż nawet jak na dzisiejsze standardy RTX 2080 czy RX 6800 XT, nie należą ani do najwolniejszych, ani do najtańszych modeli. Co tym bardziej dziwi, bo przecież tytuł ten raczej nie zapewni oprawy wizualnej mogącej konkurować z Cyberpunkiem 2077, a opcje śledzenia promieni nie będą tak mocno rozbudowane. Dodatkowo nawet w zalecanych znajdziemy tylko 6-rdzeniowe układy, więc nie można powiedzieć, żeby za obciążenie odpowiadał rozbudowany świat.

Muszę w tym miejscu po raz kolejny ponarzekać na dostępne ustawienia graficzne. Starfield do kolejny debiutujący w tym roku tytuł, w którym nie ma możliwości zmiany rozdzielczości? Podobnie jak miało to miejsce w Hogwarts Legacy, Diablo IV  czy nawet Redfall, gra działa w trybie okienkowym. Oznacza to, że nawet pracująca w tle przeglądarka współdzieli zasoby karty graficznej. 

DLSS brak, a FSR działa jak mu się chce

Zapewne wielu z nas liczyło, że Starfield będzie pierwszą grą obsługującą najnowszą wersję super samplingu AMD. Niestety finalnie tytuł otrzymał tylko wsparcie dla FSR 2. Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami, posiadacze kart NVIDII nie mają też co liczyć na DLSS, przynajmniej w oficjalnej wersji. Zapewne w niedługim czasie to moderzy dodadzą tę opcję do gry.

Starfield AMD vs NVIDIA - oprawa graficzna stoi na przyzwoitym poziomie

Niestety nie mam też dobrych informacji, ponieważ implementacja FSR do Starfield pozostawia wiele do życzenia. Można powiedzieć, że działa ona tylko wtedy kiedy korzystamy z gotowych ustawień, przygotowanych przez deweloperów. W przypadku ustawień manualnych przeważnie mimo włączonych odpowiednich opcji nie zauważymy żadnego przyrostu ilości generowanych FPS, obojętnie czy korzystamy z karty od AMD, czy NVIDII. I choć zapewne zostanie to w niedługim czasie naprawione poprzez aktualizacje, to pierwsze wrażenia ze współpracy AMD z Bethesdą nie są najlepsze.

Radeon RX 7900 XTX kontra GeForce RTX 4080, to która karta wydajniejsza?

Na pełny test większej ilości kart graficznych będziecie musieli jeszcze trochę poczekać, jednak możecie być pewni, że już nad nim pracuje. Na chwilę obecną postanowiłem porównać wydajność dwóch najwydajniejszych kart graficznych, które posiadam do dyspozycji w laboratorium testowym. Mowa oczywiście o RTX 4080 oraz Radeonie RX 7900 XTX.  Wszystkie testy przeprowadziłem na redakcyjnej platformie testowej. Zestaw ten na pewno spełnia zalecania deweloperów co do zalecaj konfiguracji. 

  • PROCESOR: AMD Ryzen 9 7950X   
  • PŁYTA GŁÓWNA: ASRock X670E Taichi   
  • RAM: G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB 6000 CL30   
  • DYSK: WD Black SN850X, Kingston Fury Renegade 2 TB   
  • ZASILACZ: be quiet! Dark Power PRO 12 1500 W 80+ Titatnium
  • CHŁODZENIE: Custom LC Dual 360 mm RAD

W obu przypadkach zostały zainstalowane najnowsze sterowniki dedykowane na premierę Starfield. Dla karty NVIDII w wersji 537.13, a Radeona z Adrenalin Edition 23.8.2.

Wszystkie testy zostały wykonane na ustawieniach ultra. Wybierając odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia testów, sprawdziłem kilka pierwszych dostępnych lokacji. Początkowo obstawiałem, że to lot w przestrzeni kosmicznej będzie najbardziej wymagającym elementem Starfield, jednak okazało się, że to powierzchnie planet powodują największe obciążenie zarówno dla GPU, jak i procesora. 

Jak zatem wypada porównanie wydajności obu kart? Nie mogę powiedzieć, że nie jestem zaskoczony. Starfield jest pierwszą grą, jaką miałem okazję sprawdzać w tym roku, w której to Radeon RX 7900 XTX wyraźnie wygrywa nad RTX 4080. Cóż przewaga sięga od 15 nawet do 30% po włączeniu FSR. Imponujące, jednak w tym miejscu muszę wspomnieć o sterownikach NVIDII. Mimo że producent deklaruje kompatybilność z najnowszym tytułem Bethesdy, to te zostały opublikowane już 22 sierpnia, na długo przed premierą samej gry. Być może w niedługim czasie doczekamy się nowej wersji Driverów, jeszcze bardziej usprawniających rozgrywkę. 

Warto też wspomnieć o kwestii poboru prądu, którą to poruszałem przy okazji recenzji Radeona RX 7900 XTX. Karta pobiera średnio 90 W więcej od RTX 4080. Cóż jednostki Ada Lovelace są pod względem efektywności energetycznej niedoścignione. 

Po tych wstępnych testach widać, że pomoc, jakiej udzieliło AMD przy optymalizacji Starfield’a, przyniosła oczekiwane rezultaty. Można powiedzieć, że chciałoby się takie efekty obserwować we wszystkich tytułach, a nie tylko tych, w których deweloperzy otrzymali wsparcie od producentów kart graficznych. Oby tez nie przyszło nam czekać długo na nowe sterowniki od NVIDII, które usprawnią rozgrywkę dla posiadaczy kart od “zielonych”.