Jaka karta graficzna potrzebna do płynnej rozgrywki w Starfield?

Długo wyczekiwana gra od twórców takich hitów jak Skyrim czy Fallout w końcu została wydana. Jednak w tym artykule nie skupimy się na jej ocenie, a na sprawdzeniu, jaka karta graficzna do Starfield – jest potrzeba, by liczyć na płynną rozgrywkę.

Wiemy już jak Starfield działa na najwydajniejszych kartach graficznych, jak i tych dużo tańszych w tym niespełniających wymagać minimalnych. Jednak postanowiłem zebrać większą ilość modeli GPU. Dzięki temu poznany szczegółową odpowiedź, która karta graficzna jest najlepszą opcją, gdy liczymy na płynną rozgrywkę w ponad 60 klatkach na sekundę nie tylko w rozdzielczości Full HD.

Wymagania sprzętowe i platforma testowa

Z konieczności muszę wspomnieć o wymaganiach sprzętowych Starfield’a. Z racji, że temat ten poruszaliśmy już kilkukrotnie, w poprzednich artykułach, skupię się na najważniejszym aspekcie. Spoglądając na zalecane, jak i minimalne wymagania zauważymy, że gra wymaga mocnych kart graficznych  i to w głównej mierze od nich będzie zależałą wydajność.

starfield wymagania steam

Wszystkie testy przeprowadziłem na redakcyjnej platformie testowej. Zestaw ten na pewno spełnia zalecania deweloperów co do zalecaj konfiguracji. Pozostał wybór kart graficznych, których udało się zebrać dość pokaźną ilość.

  • PROCESOR: AMD Ryzen 9 7950X   
  • PŁYTA GŁÓWNA: ASRock X670E Taichi   
  • RAM: G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB 6000 CL30   
  • DYSK: WD Black SN850X, Kingston Fury Renegade 2 TB   
  • ZASILACZ: be quiet! Dark Power PRO 12 1500 W 80+ Titatnium
  • CHŁODZENIE: Custom LC Dual 360 mm RAD

Ze strony NVIDII mamy: RTX 4080, RTX 4070 Ti, RTX 4070 oraz GTX 1660 Super. Natomiast w przypadku kart AMD: RX 7900 XTX, RX 7900 XT, RX 6800 XT, RX 6700, RX 7600. Łącznie aż 9 konstrukcji dostępnych w różnych przedziałach cenowych. Pamiętajmy, że według specyfikacji udostępnionych przez AMD to właśnie RX 7900 XT oraz RX 6800 XT powinny być w stanie zapewnić płynną rozgrywkę w odpowiednio w rozdzielczości UHD bądź QHD. W przypadku kart obu producentów zostały zainstalowane najnowsze sterowniki dedykowane na premierę Starfield. Dla kart NVIDII w wersji 537.13, a Radeona z Adrenalin Edition 23.8.2.

Ustawienia graficzne i procedura testowa

O problemach związanych z ustawieniami, a nawet brakiem części z nich wspinałem już podczas swoich pierwszych testów. Tak, Starfield to kolejny tytuł nieumożliwiający płynną zmianę rozdzielczości. Co prawda możemy, wymusić by gra działała w niższej rozdzielczości poprzez zmianę ustawień w systemie, jednak nie jest to najwygodniejsza metoda. Dodatkowo trudno też przewidzieć jak w takim wypadku zachowuje się technologia supersamplingu, domyślnie włączona na każdym zaimplementowanym w tytule presecie graficznym. Trudno powiedzieć czy na pewno za każdym razem obraz jest upscalowany z tej samej natywnej rozdzielczości. Dodatkowo sam tytuł nie ma możliwości zmiany jakości wyświetlanych tekstur. Ta jakby była dobierana automatycznie, zależnie zarówno od wybranego presetu ustawień graficznych, jak i wykorzystywanego GPU i ilości dostępnego VRAM. Trudno jednak jednogłośnie wskazać czy gra przez to wygląda gorzej na różnych modelach kart graficznych mimo tych samych ustawień.

Dodatkowo ręczna zmiana niektórych ustawień potrafi całkowicie wyłączyć działanie FSR. Z tego względu postanowiłem przeprowadzić wszystkie podstawowe testy z wyłączoną technologią SuperSamplingu. Dzięki temu uzyskamy dobre porównanie wydajności wszystkich modeli GPU biorących udział w badaniu.

Jaka karta graficzna do Starfield?

1080p

Sprawdzanie wydajności kart graficznych rozpocząłem od sprawdzenia wydajności w rozdzielczości FullHD. Z racji, że zdecydowałem się na ustawienia ultra, raczej nie możemy spodziewać się, żeby dwa najtańsze GPU dały sobie radę z tym wyzwaniem. Co już udowodniłem w artykule Starfield na najniższych ustawieniach, GTX 1660 Super nawet z takim wyzwaniem miał problem. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku RX 7600 czy RX 6700 XT. Płynne 60 klatek zapewnia dopiero testowany niedawno RTX 4070 od PNY. Warto jednak zaznaczyć, że znacząco wyprzedza go RX 6800 XT. Cóż jak widać optymalizacja pod karty AMD, daje o sobie znać po raz kolejny. Nawet RX 7900 XT jest szybszy od RTX 4080.

1440p

Wyższe rozdzielczości potwierdzają spostrzeżenia. Licząc na płynną rozgrywkę w 1440p dalej warto trzymać się RTX 4070 bądź RX 6800 XT. Warto jednak zauważyć, że różnice w przypadku obu tych kart znacząco  się pomniejszyła, a Radeon poprzedniej generacji zaczyna przegrywać nawet z RTX 4070 Ti. Dalej na szczycie znajdziemy dwie konstrukcje od AMD bazujące na rdzeniu RDNA3  – RX 7900 XT oraz RX 7900 XTX.

2160p

Dużo większe wyzwanie dla testowanych kart graficznych stwarza natywna rozdzielczość 4K. Cóż tak naprawdę jedynym GPU zapewniającym płynne ponad 60 FPS średnio jest RX 7900 XTX. Tańszy Radeon RX 7900 XT czy RTX 4080 jednak niewiele mu ustępują.

Postanowiłem dodać do porównania testy wykonane z włączonym supersamplingiem przy natywnej rozdzielczości podłączonego monitora. W każdym przypadku upewniłem się, że rozdzielczość dynamiczna została ustawiona na wartość 75 procent. Jak widać różnice są znaczne i wynoszą od 20 nawet do 40%. Najwięcej o dziwo zyskują dwie karty od NVIDII – RTX 4070 oraz RTX 4070 TI. Dzięki FSR na płynną rozgrywkę w 4K możemy pozwolić sobie już na RX 7900 XT oraz nawet na RTX 4070 Ti. W przypadku RTX 4070 sugerowałbym jednak obniżenie jakości wyświetlanych detali na wysokie.

Cóż przypuszczenia, że Starfield wymaga, mocnej karty graficznej znalazły, potwierdzenie w naszych testach. Śmiało też możemy powiedzieć, że posiadacze kart od AMD są mocno promowani i to konstrukcje tego producenta osiągają dużo lepsze rezultaty. Pozostaje mieć nadzieje, że przy okazji wypuszczenia nowych sterowników dla kart od NVIDII, zauważmy zauważalny przyrost wydajność. Na chwilę obecną w tym stanie tytuł raczej nie znajdzie się w naszej procedurze testowej kart graficznych, właśnie z racji na “faworyzowanie” GPU od jednego producenta.