![E-recepta: wszystko, co musisz wiedzieć na jej temat. Jak odebrać internetową receptę? Czy da się to zrobić bez połączenia z siecią?](https://i.think-about.pl/fqko8v5dlcQerQoyd44n4nDfmEX0x3IPZdX3JoyUzDI/dpr:1/q:70/w:810/h:456/rt:fill/aHR0cHM6Ly9zMy50/aGluay1hYm91dC5w/bC8zZC1pbmZvL2lt/YWdlcy8yMDIzLzEy/L3BleGVscy1nZW9y/Z2UtbWlsdG9uLTcw/MTQzMzcuanBn.jpeg)
E-recepta to wygodny i bezpieczny sposób na uzyskanie dostępu do leków bez konieczności wychodzenia z domu. W niniejszej publikacji dowiesz się, jak skorzystać z tej nowoczesnej usługi oraz jak założyć Internetowe Konto Pacjenta, które znacznie przyspieszy cały proces.
Spis treści
Co to jest e-recepta? Jak długo jest ważna?
E-recepta to elektroniczny odpowiednik recepty papierowej. Wystawia ją lekarz w systemie informatycznym, a do jej wykupienia wystarczy podanie farmaceucie kodu dostępu lub wydruku informacyjnego. E-recepta jest ważna przez 30 dni, a w przypadku antybiotyków – przez 7 dni.
Jak odebrać e-receptę?
W celu odebrania e-recepty wystarczy dostęp do Internetu, choć w niektórych przypadkach nawet to nie jest konieczne. Jeśli jednak posiadasz połączenie z siecią to swoją Internetową receptę możesz odebrać w następujący sposób:
- zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta (IKP),
- przejdź do zakładki Recepty,
- zobacz listę swoich e-recept w widoku Moje Recepty lub Zamówione Recepty,
- kliknij na e-receptę, którą chcesz odebrać.
![](https://i.think-about.pl/FYfy_ODpr-o3gS4I08Wg2Ii3hi7kxD4G868MZjAB8kM/dpr:1/q:75/w:810/h:0/rt:fill/aHR0cHM6Ly9zMy50/aGluay1hYm91dC5w/bC8zZC1pbmZvL2lt/YWdlcy8yMDIzLzEy/L3JlY2VwdHkucG5n.jpeg)
Warto również wiedzieć, że z aplikacji mojeIPK jesteś w stanie korzystać także w trybie offline, a więc możliwość odczytania kodu do recepty nie jest ograniczona jedynie do sytuacji, w których smartfon pozostaje połączony z siecią. Jeśli nie posiadasz dostępu do Internetu, to wypisaną na Ciebie e-receptę możesz również spróbować odebrać w następujący sposób:
- idź do apteki,
- podaj farmaceucie swoje dane osobowe: imię, nazwisko, PESEL,
- farmaceuta sprawdzi w systemie e-zdrowie, czy masz e-receptę,
- jeśli masz e-receptę, farmaceuta wydrukuje dla Ciebie wydruk informacyjny.
Dodatkowo na stronie rządowej Pacjent GOV możemy przeczytać, że: “Informacje i dokumenty w aplikacji widoczne w trybie offline, będą takie, jakie były aktualne przy Twoim ostatnim połączeniu z Internetem i zalogowaniu się do mojeIKP. Dotyczy to także dokumentów dzieci i bliskich”.
Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta i uzyskać dostęp do aplikacji mojeIPK?
![Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie gov.png](https://i.think-about.pl/KU_VPUloVFtNMM7H0kYpfquQdCvnXB0evrPgF685Ok8/dpr:1/q:75/w:810/h:0/rt:fill/aHR0cHM6Ly9zMy50/aGluay1hYm91dC5w/bC8zZC1pbmZvL2lt/YWdlcy8yMDIzLzEy/L2ltYWdlLnBuZw.jpeg)
Proces założenia Internetowego Konta Pacjenta jest bardzo prosty i powinien zająć nie więcej niż kilka minut. W celu zalogowania się do serwisu po raz pierwszy należy wykonać następujące kroki:
- wejdź na stronę internetową IKP: https://pacjent.gov.pl/,
- kliknij przycisk Zaloguj się, a dalej przejdź do zakładki umożliwiającej rejestrację,
- wybierz sposób rejestracji: przez Profil Zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód lub aplikację mObywatel,
- następnie postępuj zgodnie z instrukcjami na stronie internetowej.
Warto również wiedzieć, że na smartfonach z systemem Android oraz na telefonach marki Apple znajdziesz dedykowaną aplikację do Internetowego Konta Pacjenta, która nazywa się mojeIKP.