E-recepta: wszystko, co musisz wiedzieć na jej temat. Jak odebrać internetową receptę? Czy da się to zrobić bez połączenia z siecią?

E-recepta to wygodny i bezpieczny sposób na uzyskanie dostępu do leków bez konieczności wychodzenia z domu. W niniejszej publikacji dowiesz się, jak skorzystać z tej nowoczesnej usługi oraz jak założyć Internetowe Konto Pacjenta, które znacznie przyspieszy cały proces.

Co to jest e-recepta? Jak długo jest ważna?

E-recepta to elektroniczny odpowiednik recepty papierowej. Wystawia ją lekarz w systemie informatycznym, a do jej wykupienia wystarczy podanie farmaceucie kodu dostępu lub wydruku informacyjnego. E-recepta jest ważna przez 30 dni, a w przypadku antybiotyków – przez 7 dni.

Jak odebrać e-receptę?

W celu odebrania e-recepty wystarczy dostęp do Internetu, choć w niektórych przypadkach nawet to nie jest konieczne. Jeśli jednak posiadasz połączenie z siecią to swoją Internetową receptę możesz odebrać w następujący sposób:

  • zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta (IKP),
  • przejdź do zakładki Recepty,
  • zobacz listę swoich e-recept w widoku Moje Recepty lub Zamówione Recepty,
  • kliknij na e-receptę, którą chcesz odebrać.

Warto również wiedzieć, że z aplikacji mojeIPK jesteś w stanie korzystać także w trybie offline, a więc możliwość odczytania kodu do recepty nie jest ograniczona jedynie do sytuacji, w których smartfon pozostaje połączony z siecią. Jeśli nie posiadasz dostępu do Internetu, to wypisaną na Ciebie e-receptę możesz również spróbować odebrać w następujący sposób:

  • idź do apteki,
  • podaj farmaceucie swoje dane osobowe: imię, nazwisko, PESEL,
  • farmaceuta sprawdzi w systemie e-zdrowie, czy masz e-receptę,
  • jeśli masz e-receptę, farmaceuta wydrukuje dla Ciebie wydruk informacyjny.

Dodatkowo na stronie rządowej Pacjent GOV możemy przeczytać, że: “Informacje i dokumenty w aplikacji widoczne w trybie offline, będą takie, jakie były aktualne przy Twoim ostatnim połączeniu z Internetem i zalogowaniu się do mojeIKP. Dotyczy to także dokumentów dzieci i bliskich”.

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta i uzyskać dostęp do aplikacji mojeIPK?

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie gov.png

Proces założenia Internetowego Konta Pacjenta jest bardzo prosty i powinien zająć nie więcej niż kilka minut. W celu zalogowania się do serwisu po raz pierwszy należy wykonać następujące kroki:

  • wejdź na stronę internetową IKP: https://pacjent.gov.pl/,
  • kliknij przycisk Zaloguj się, a dalej przejdź do zakładki umożliwiającej rejestrację,
  • wybierz sposób rejestracji: przez Profil Zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód lub aplikację mObywatel,
  • następnie postępuj zgodnie z instrukcjami na stronie internetowej.

Warto również wiedzieć, że na smartfonach z systemem Android oraz na telefonach marki Apple znajdziesz dedykowaną aplikację do Internetowego Konta Pacjenta, która nazywa się mojeIKP.