Po ciszy i braku nowych informacji w końcu je otrzymaliśmy. Intel potwierdził, że prace rozwojowe nad kolejnymi generacji kart graficznych trwają i są na zaawansowanym etapie. Na pewno jest do dobra informacja dla graczy, gdyż trzecia duża firma produkująca GPU przyczyni się nie tylko do większej konkurencji, ale w perspektywie również do obniżki cen.
Wielu z nas już powątpiewało czy Intel wypuści kolejne generacje swoich karty graficznych. Niepokój wzbudzał nie tylko brak nowych oficjalnych informacji ze strony firmy, ale ciągłe plotki o porzuceniu projektu. Cóż Intel znany jest przecież z nagłego zaprzestania rozwoju swoich najmniej dochodowych gałęzi. Taki właśnie los spotkał NUC’ki czy pamięć Optane. Na szczęście w końcu otrzymaliśmy informacje, które poniekąd napawają optymizmem na przyszłość.
Intel ARC Battlemage jeszcze w 2024 roku?
Wszystkie nowe informacje pochodzą bezpośrednio od Tom Petersena z Intela, który poniekąd jest twarzą dedykowanych kart graficznych Intel Arc. W wywiadzie udzielonemu amerykańskiemu portalowi PCWorld po raz kolejny potwierdził, że wkrótce pojawią się procesory graficzne Arc nowej generacji, a w 2024 roku będą mieli do przekazania więcej dobrych wiadomości. Oznacza to, że jeszcze w tym roku powinniśmy odczekać się premiery procesorów graficznych Arc Battlemage Xe2 drugiej generacji.
Według informacji przekazanych przez Toma Petersena sprawne układy mają już znajdować się w laboratoriach i są testowane, jednak nie może udzielić on więcej informacji dotyczących samych jednostek. Wiemy, natomiast że aż 30% zespołu programistów ma już opracowywać oprogramowanie dla nowych jednostek. Cóż to na pewno będzie potrzebne, biorąc pod uwagę, z jakimi problemami borykają się dalej karty Intel Arc Alchemist. Pozostaje mieć nadzieje, że premiera nowej serii przyniesie znaczącą poprawę również w tym aspekcie.
Trwają pracę nad kolejną generacją!
To nie koniec dobrych informacji, którymi podzielił się Tom Petersen. Wspomniał również, że zespół sprzętowy pracuje już nad kolejną generacją. Mowa oczywiście o procesorach graficznych z rodziny Arc Celestial Xe3. Oczekuje się, że te układy pojawią się w 2025 roku wraz z jednostkami Panther Lake. Jednak mają trafić na rynek nie tylko jako zintegrowany układ w kolejnej generacji procesorów. Spodziewamy się również dedykowanych kart przeznaczonych zarówno do laptopów, jak i komputerów stacjonarnych. Co ważne jest to pierwsze potwierdzenie ze strony Intela, że prace rozwoje dotyczą już trzeciej generacji. Poniekąd jest to zaprzeczenie plotek, które krążą od ponad roku, jakoby Intel miał zaprzestać rozwoju projektu ARC po drugiej generacji.
Co wiemy o Intel Battlemage
Na chwilę obecną wszystkie informacje o nowych układach graficznych Battlemage jakie do nas trafiają to tylko plotki. Według niektórych z nich Intel ma przygotowywać naprawdę mocną kartę graficzną. Sam rdzeń ma być wielkości AD103, stosowanego m.in w RTX 4080 Super, czy RTX 4070 Ti Super. Układy dalej byłby produkowane w zakładach TSMC jednak z wykorzystaniem już procesu litograficznego 4 nm. Śmiało można zatem założyć, że taktowanie rdzenia wynoszące ponad 3 GHz jest jak najbardziej realne w tym wariancie
Dodatkowo przynajmniej według RedGamingTech karta miałby posiadać aż 64 rdzenie XE. Oznaczałoby to podwojenie ilości jednostek obliczeniowych względem A770. Dodając do tego powiększoną pamięć Cache drugiego poziomu ogólna wydajność powinna być na naprawdę wysokim poziomie. Spodziewać się również można znaczącego przyrostu mocy zarówno w zastosowaniu nowych kart jako akceleratorów sztucznej inteligencji oraz w przypadku obliczeń sztucznej opcji śledzenia promieni. Już pierwsza generacja kart Intela na tym polu zachwycała, więc NVIDII rośnie naprawdę mocna konkurencja, jeżeli te plotki się potwierdzą.
Nie mogło zabraknąć sztucznej inteligencji
Oprócz procesorów graficznych Arc nowej generacji Tom Petersen przedstawił także kilka interesujących przypadków użycia architektury NPU. Ta jest powszechnie stosowana przez producentów procesorów do zasilania segmentu komputerów PC przeznaczonych do pracy ze sztuczną inteligencją. Jednak do tej pory nie widzieliśmy wielu przypadków użycia NPU poza kilkoma codziennymi zastosowaniami, takimi jak rozpoznawanie twarzy i głosu.
Według Toma NPU można było wykorzystać do bardziej zaawansowanych zadań np. w grach. Dzięki dodatkowej mocy układu byłoby możliwe manipulowanie postaciami, gdzie sztuczna inteligencja może pomóc w stworzeniu realistycznej animacji człowieka. Wygląda na to, że może to być wczesna wskazówka dotycząca własnego modelu sztucznej inteligencji firmy Intel, podobnego do ACE (Avatar Cloud Engine) od NVIDII, która właśnie w celu tworzenia realistycznych i wiarygodnych interakcji i animacji wykorzystuje sztuczną inteligencję.